המועצה האזורית מגידו, היא זוכת פרס החינוך היישובי של משרד החינוך לשנת 2008
|
תאריך 2.3.09 התקיים בבנייני האומה בירושלים טקס חלוקת פרסי החינוך היישובי לשנת תשס"ח - 2008. המועצה האזורית מגידו היתה בין מקבלי הפרס.
במעמד שרת החינוך פרופ' יולי תמיר, מנכל"ת המשרד שולמית עמיחי ומכובדים רבים הוענקו פרסי החינוך ל- 5 רשויות.
בין הרשויות מקבלות הפרס שלוש מועצות אזוריות - חבל מודיעין, חוף הכרמל ומגידו, ושתי ערים - נתיבות ותל אביב- יפו.
בטקס החגיגי והמרשים קיבלו את הפרס מטעם מגידו ראש המועצה חנן ארז, מנהל אגף החינוך אברהם אזולאי ומנהלת מחוז הצפון ד"ר אורנה שמחון.
|
על איכות, מצויינות וערכיות - רותי כהן, "מגידון" פברואר 2009
בעיצומם של ימי הקרבות בעזה, כשעיניי כולם נשואות אל ישובי הדרום, זכתה המועצה לרגע של חסד. בעודה נמצאת בסיור בדרום, התקשרה שרת החינוך, פרופסור יולי תמיר, באופן אישי אל חנן ארז, ראש המועצה והודיעה לו שהמועצה זכתה בפרס החינוך היישובי של משרד החינוך, לשנת 2008. לצד הכבוד הרב שמביא איתו הפרס, הוא כולל גם 100.000 שקל לצורך פרוייקט חינוכי
מערכת שואפת ומשדרת מצויינות הזכייה בפרס החינוך, לדברי אברהם אזולאי, מנהל אגף חינוך ורווחה במועצה, היא תוצאה של תהליך שמערכת החינוך של המועצה עוברת בשנים האחרונות. "זה מתחיל בפורום חינוכי", מפרט אברהם, "שמתווה תוכניות ומוריד אותן לשטח, דרך המרחב הביוספרי שהפך ליסוד המארגן של מערכת החינוך ועד להתייחסות מעשית הוליסטית של כל מערכת החינוך בראייה ארוכת טווח, מהגיל הרך ועד הבוגרים.
הגישה הייחודית הזאת, בצירוף החיבורים בין כלל מערכות החינוך והרווחה, שמאפשרים טיפול וקידום הוליסטי, לא רק בילד, אלא במשפחה כולה, במסגרת הפרוייקט משפחות בהתעצמות.
המחוז ראה בנו מערכת שיש בה מצויינות וראייה מערכתית, כולל החווה האקולוגית, בה הילדים חווים מה שהם לומדים, את השאיפה המתמדת למצויינות, את ציוני הבגרות הגבוהים, את התייחסות לכל הבלתי משתלבים, שבאה לביטוי בהפעלת יחידה לקידום נוער, שהיא דבר ייחודי לנו, את הטיפול השוטף בבעלי הצרכים המיוחדים ואת אחוז הגיוס הגבוה ליחידות קרביות. מערכת החינוך שלנו, היא מאוד ערכית, שואפת ומשדרת מצויינות, שאנחנו רשות שלא רק אומרת אנחנו משקיעים הרבה בחינוך, אלא אף עושה והדבר נראה לעין.
בשל כל אלה המליץ המחוז לוועדה הארצית על מועמדותנו לפרס החינוך. הוועדה באה לראות איך קורים הדברים בפועל, במפגש עם הורים, עם תלמידים, עם מוסדות החינוך ומצאה שאכן אנו ראויים לפרס.
אנחנו שחיים את זה ביום יום", מציין אברהם, "לא תמיד רואים את הדברים, לא תמיד מעריכים אותם. מי שבא מבחוץ, מאוד מתרשם.
אחת מחברות הוועדה, חברת המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, אמרה לשתי בנות מתיכון מגידו, שתיארו בפני חברי הוועדה, מה פירוש להיות חניכה במגידו, שהיא מרגישה כאילו היא בכוכב אחר, איפה האלימות, הבעיתיות, הרדידות של הנוער, שעליה מדברים כל הזמן, היא שאלה.
הבנות השיבו לה, שאכן זה מה שמראה בדרך כלל התקשורת ואילו התקשורת היתה באה הנה, למועצה שלנו, היא היתה רואה את מה שאנחנו מדברות עליו. ההערכה והתודות על העשייה החינוכית במועצה, מגיעות להמון אנשים" אומר אברהם, "צוותי החינוך, אנשי המועצה, אנשי הפורום החינוכי, ראש המועצה ומערכת החינוך הבלתי פורמאלי, כל השותפים האלה ביחד, מתוך מסירות גבוהה וראיית חשיבות הדבר, יוצרים את השלם הזה, שהוא ערכי ומצויין, שמהווה את מערכת החינוך במועצה שלנו".
מחוייבות מקצועית, שייכות וחברות נירה ארנט-כהן, רמות מנשה, מנהלת מערכת החינוך בקיבוץ, התבקשה להציג בפני ועדת הפרס את פעילות הפורום למנהיגות חינוכית, בו היא חברה מאז היווסדו, לפני 5 שנים.
"הפורום", מפרטת נירה, "מאגד ומאחד מנהלים של כל ארגוני החינוך הפורמאליים והבלתי פורמאליים במועצה וכן את מחלקת הרווחה. זאת אומרת שהוא מקיף בראייה הוליסטית, את כל המסגרות בהן נתקל הילד במהלך חייו, מהגיל הרך, דרך תקופת בית הספר, התיכון, שעות הפנאי שלו והצרכים המיוחדים, אם יזדקק במהלך הזמן.
למשתתפים בפורום יש מחוייבות אישית כלפי המפגשים, הלמידה והעבודה שנעשית בו ולכן אני רואה את הפורום כמודל לכל צוותי החינוך ומערכות החינוך במועצה.
למעשה", מדגישה נירה, "הפורום מקיים דיאלוג ביוספרי. אנשים מעלים דילמות הן מהפן האנושי והמקצועי והן מהפן הפיזי, מגודל הכיתה ועד תוכניות למידה ותפיסות חינוכיות, בהידברות ושיתוף פעולה, שנוצרו עם השנים ותוך שלמדנו במשך השנים לראות את חשיבותה ומקומה של כל מסגרת.
כשהתחילה במועצה העבודה על הכנת תוכנית אב למרחב הביוספרי, הקפדנו שבכל אחד מצוותי העבודה, יהיו מספר אנשים מהפורום החינוכי, כדי להבטיח שבכל תחום ותחום יישמע הקול של החינוך. זה גם הבטיח שכולנו, כמנהלי מערכות ביישובים השונים, נהייה שותפים לתהליך. כל תושבי המועצה נקראו ללמוד את הנושא הביוספרי. אנחנו, בפורום, מקדישים זמן רב ללמידה הזו. זהו פורום שלומד ומביא לצמיחה אישית", היא מוסיפה, "מתמודד עם דילמות ופותר אותן באופן מקצועי, לא על חשבון גוף זה או אחר ומערכת זו או אחרת, אלא ביחד.
כל נושא שעולה על הפרק, הפורום לומד ומעמיק בו ולאחר מכן מוביל אותו, כך שלא כל מערכת צריכה ללמוד ולהתמודד עם כל דבר מבראשית, כמו למשל הטיפול בנושא שעומד עכשיו על הפרק, מעבר לחמישה ימי לימוד, או תוכנית מעברים, בה ייצר הפורום תוכנית עבודה להכנת הילדים למעבר מגן לכיתה א', לחטיבת ביניים וכדומה. זה לא המצב שהיה בעבר, שבכל בית ספר נעשים הדברים בהתאם ליכולתו, אלא כל בתי הספר במועצה עובדים על פי אותה תוכנית מובנית. או נושא קליטת ילדים חדשים, הן מההרחבות והן מתוך היישובים, תוך הקפדה על שימור מול שינוי, בהתאם לערכים שמוסכמים על כולם. אלה הן חלק מהדוגמאות לתוצרים של הפורום.
חינוך זה נושא רווי מתח ובכל זאת, אנחנו מגיעים בעשייה להישגים משמעותיים. אני מניחה שתורמים לכך רבות אתי המנחה, שמובילה אותנו לעשייה שדורשת אומץ, תוך המון הקשבה, הידברות ושיתוף ואברהם אזולאי, שאישיותו חמה ונעימה ומשרה אווירה מאוד מקבלת, נינוחה ומכילה.
אני באופן אישי", מסכמת נירה, "מרגישה מחוייבות לנושא החינוך ביישוב ובאזור, מתוך תחושה של שייכות וחברות קולגיאלית".
ליבה ערכית שנמצאת בבחינה והתאמה כל הזמן אחד מהיסודות הבולטים של תיכון מגידו, הוא שזהו בית הספר של כל בני הנוער במועצה ולכן מהווה אינטגרציה ומוקד של הרבה פעילויות חינוכיות, פורמאליות ובלתי פורמאליות. בית ספר שקולט את כולם ומתקשר עם כל גורמי החינוך במועצה, שהוא גם מוסד לימודי מאוד מכובד.
"לבית הספר", אומר גדי רקובסקי, מנהל בית הספר, "יש כידוע ייחוד במבנה שלו ובדרך שהוא מאורגן, מה שמקרין על עידוד יוזמה מלמטה, כמו למשל בחיבורים שעשה בית הספר למרחב הביוספרי בתוכנית הלימודים, בפעילויות השונות, בחווה האקולוגית, מהלך שכולל את כל הצוות החינוכי.
אחד הדברים המאפיינים את התיכון וגם את בתי הספר היסודיים במועצה, שאותם אני מכיר היטב מעבודה משותפת, במפגשים רבים, זו הראייה לטווח ארוך ולא רק העיסוק בתיפעול השוטף. בית הספר, יחד עם מערכת החינוך של המועצה, מחוייב כל הזמן להתחדשות, לבחינה ופיתוח המערכות. יש התחדשות תמידית בבתי הספר, שמאפיינת את מה שקורה בתוך המועצה. כמו למשל ההיערכות לקליטת תושבי ההרחבות.
מערכת החינוך במועצה, היא מערכת צומחת, שנמצאת בדיאלוג מתמיד עם הסביבה. הכל בבחינה, שום דבר לא מובן מאליו. יש ליבה ערכית מסויימת, שנמצאת כל הזמן בבחינה והתאמה. "הגישה שלנו", אומר גדי, "נותנת לכל תלמיד את המקום שלו, את הייחוד שלו. הוא לא עוד תלמיד".
הצדעה למערכת "פרס החינוך", אומר חנן ארז, ראש המועצה, "הוא בעצם הצדעה למערכת החינוך, לאברהם אזולאי באופן אישי ולכל הצווות הרחב שמקיף את המערכת. גולת הכותרת של מערכת החינוך, היא פורום המנהיגות החינוכית, בהובלתה של ד"ר אתי חגי, ממכון סובייקטיבי, שמרכז את כל גורמי החינוך במועצה וביישובים, ומגבש הלכה למעשה את התורה והכלים ומנחה את המימוש.
מערכת החינוך השכילה, כראשונה בין המערכות המועצתיות, להפוך את נושא המרחב הביוספרי כיסוד מארגן במערכת ובתוכניות הלימודים והעבודה שלה. על ידי כך נוצר השילוב המרגש והמפתיע, שמקדמת המועצה בהובלת מערכת החינוך".
|